Het project

Gentspoort ontwart enkele lastige Gentse verkeersknopen. Met 10 kilometer nieuwe tramlijnen zorgt het project voor slim openbaar vervoer. Met tunnels onder Heuvelpoort en Dampoort rijden auto’s vlotter en maakt Gentspoort ruimte voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en een kwalitatieve invulling van de openbare ruimte. Een aantal pleinen en straten krijgen een upgrade.
Tijdens de laatste twintig jaar werden talloze deelstudies uitgevoerd om van Gent nog meer een leefbare en bereikbare stad te maken. Het was dus hoog tijd om al die studies met elkaar te verenigen in één project voor de Gentenaars en Gentgebruikers.

Het project doorloopt vier fasen: de analyse, het ontwerp, het aanstellen van de aannemer en de werken. In 2022 begon het projectteam aan de analysefase. In 2023 was er het publieke startschot voor Gentspoort.

In 2024 kreeg het project achter de schermen steeds meer vorm. Het projectteam werkte de eerste conceptontwerpen uit voor elk van de zes zones van het projectgebied. Dat werk resulteerde in maar liefst  22 meter aan grondplannen die aan de Gentenaars en Gentgebruikers werden getoond. Het projectteam deed dat op twee manieren. Er werd een infobeurs uitgewerkt die vrij kon worden bezocht. Tijdens de infobeurs konden bezoekers de plannen bekijken, informatie lezen op infoposters en vragen stellen aan het projectteam. Daarnaast werden er per zone twee werkateliers georganiseerd, waarin 130 bewoners samen met de projectmedewerkers over de plannen in dialoog gingen. Na de Gentspoortbeurs informeerden we de Gentenaars over de conceptontwerpen met een infokrant. In het najaar was het aan de ontwerpers en experts: de ontwerpers vertalen alle verzamelde input in het voorontwerp, ondertussen buigen experts zich over verschillende technische onderzoeken. Beetje per beetje wordt het project Gentspoort zo concreter en gedetailleerder.
Naar gentspoort.be

Mijlpalen en resultaten

1
In maart ontving het projectteam ruim 850 bezoekers op de Gentspoortbeurs, waar een eerste keer de conceptontwerpen getoond werden.
2
In juni vielen ruim 60.000 infokranten in de bus in de omgeving van het projectgebied.
3
In december schakelden de technische onderzoeken een versnelling hoger en gingen ze op het terrein van start in onder andere de Parklaan en aan de Kortrijksesteenweg.

In het nieuws

Vlaamse Regering keurt publiek-private samenwerking goed
De Vlaamse Regering heeft bekrachtigd dat het project Gentspoort zal worden gerealiseerd als een publiek-private samenwerking (PPS). In 2024 wordt de volgende procedurestap opgestart. We zullen de markt bevragen, zodat we een aannemer kunnen aanstellen om de werken uit te voeren.
Lees verder
Ruim 850 bezoekers voor de Gentspoortbeurs
Het projectteam van Gentspoort nodigde op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart de Gentenaars en Gentgebruikers uit in de Upgrade Academy voor een infobeurs en werkateliers. De bezoekers konden tijdens die twee dagen de eerste conceptontwerpen van het project inkijken en in dialoog gaan met het projectteam. Op vrijdag kwamen 75 professionele stakeholders samen. Op zaterdag bezochten 650 bezoekers de infobeurs en namen 130 inwoners deel aan 12 werkateliers.
Lees verder
Technische onderzoeken starten op het terrein
Om het project Gentspoort verder te concretiseren, zijn verschillende onderzoeken op het terrein nodig. De afgelopen maanden werden al verschillende onderzoeken opgestart, nu schakelen we nog een versnelling hoger.
Lees verder

Cijfers

60.000
Aantal infokranten verspreid met daarin de conceptontwerpen
850
Geïnteresseerde bezoekers voor Gentspoortbeurs
28.000
Ruim 28.000 unieke bezoekers
op de website
130
Ruim 130 personen namen deel aan werkateliers tijdens de Gentspoortbeurs