Het project
Er komt een nieuwe verbinding voor een elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen. Dit hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) biedt Limburgers de kans zich vlot en comfortabel te verplaatsen tussen Hasselt, Campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen. Dit infrastructuurproject verbetert niet alleen de mobiliteit. We maken van de gelegenheid gebruik om de omgeving van het tracé veiliger, groener en aangenamer te maken.
Het tracé van de verbinding voor de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen is in totaal 39 km lang en telt 14 haltes. De trambus zal in minder dan een uur dit traject kunnen afleggen en om het kwartier zal je kunnen opstappen. Het voertuig combineert de troeven van een bus met die van een tram. Het is net als een bus flexibel maar heeft het comfort van een tram.
De infrastructuurwerken vragen heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. In 2024 werden zo de eerste stukken vrije busbaan afgewerkt in Hasselt, Genk en Diepenbeek, in totaal bijna 7 km. De reguliere bussen maken er alvast gebruik van om vlotter op bestemming te geraken. In Hasselt was er zelfs sprake van een Vlaamse primeur: de busbaan van 700 m werd er aangelegd in sporenbeton. Dankzij deze techniek wordt er minder ruimte verhard. De werken aan de eindhalte in Maasmechelen (Terhills) gingen ook van start en de omgevingsvergunning voor Campus Diepenbeek werd verleend. De werken op de campus starten in het voorjaar van 2025.
Naar hovhasseltmaasmechelen.beDe infrastructuurwerken vragen heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. In 2024 werden zo de eerste stukken vrije busbaan afgewerkt in Hasselt, Genk en Diepenbeek, in totaal bijna 7 km. De reguliere bussen maken er alvast gebruik van om vlotter op bestemming te geraken. In Hasselt was er zelfs sprake van een Vlaamse primeur: de busbaan van 700 m werd er aangelegd in sporenbeton. Dankzij deze techniek wordt er minder ruimte verhard. De werken aan de eindhalte in Maasmechelen (Terhills) gingen ook van start en de omgevingsvergunning voor Campus Diepenbeek werd verleend. De werken op de campus starten in het voorjaar van 2025.
