Het project

Er komt een nieuwe verbinding voor een elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen. Dit hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) biedt Limburgers de kans zich vlot en comfortabel te verplaatsen tussen Hasselt, Campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen. Dit infrastructuurproject verbetert niet alleen de mobiliteit. We maken van de gelegenheid gebruik om de omgeving van het tracé veiliger, groener en aangenamer te maken.
Het tracé van de verbinding voor de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen is in totaal 39 km lang en telt 14 haltes. De trambus zal in minder dan een uur dit traject kunnen afleggen en om het kwartier zal je kunnen opstappen. Het voertuig combineert de troeven van een bus met die van een tram. Het is net als een bus flexibel maar heeft het comfort van een tram.

De infrastructuurwerken vragen heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. In 2024 werden zo de eerste stukken vrije busbaan afgewerkt in Hasselt, Genk en Diepenbeek, in totaal bijna 7 km. De reguliere bussen maken er alvast gebruik van om vlotter op bestemming te geraken. In Hasselt was er zelfs sprake van een Vlaamse primeur: de busbaan van 700 m werd er aangelegd in sporenbeton. Dankzij deze techniek wordt er minder ruimte verhard. De werken aan de eindhalte in Maasmechelen (Terhills) gingen ook van start en de omgevingsvergunning voor Campus Diepenbeek werd verleend. De werken op de campus starten in het voorjaar van 2025.  
Naar hovhasseltmaasmechelen.be

Mijlpalen en resultaten

1
De eerste afgewerkte busbaan van de trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen werd feestelijk geopend op 17 maart tijdens het FTI-festival in Hasselt. Een Lijnbus testte de busbaan in sporenbeton op de Koning Boudewijnlaan. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters reed mee.  
2
Het tweede stuk vrije busbaan voor het trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen werd in gebruik genomen op 27 maart. De Boudewijnlaan (N702) in Diepenbeek heeft nu een vrije busbaan van 4 km lang.
3
Tussen de rotonde met de Oosterring en het op- en afrittencomplex ‘Genk-Oost’ werd in beide richtingen een vrije busbaan aangelegd over een afstand van zo’n 2 km. Die was klaar op 3 april. Om bussen voorrang te geven wanneer ze de afrit van de E314 verlaten, werd op de Europalaan voor verkeer richting Genk, een nieuw verkeerslicht geplaatst.
4
De werken voor de aanleg van de eindhalte Terhills voor trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen startten op 16 april. De eindhalte in Maasmechelen krijgt 2 luifels en wordt een aantrekkelijke ontvangstruimte voor de reizigers. De elektrische trambus zal er ook kunnen opladen.
5
De omgevingsvergunning voor de aanleg van een vrije busbaan met een centrale halte op de campus van Diepenbeek werd verleend op 22 oktober. De nieuwe trambus zal vanuit Hasselt op een eigen busbaan door de campus rijden richting Maasmechelen via Genk. Ook de omgeving rond de busbaan krijgt een upgrade met extra wandelpaden, vernieuwde fietssnelwegen en een centraal halteplein. De werken starten in mei 2025.
6
De omgevingsvergunningen werden aangevraagd voor de heraanleg van de Elfde-Liniestraat en de nieuwe (tram)bushalte Elfde Linie in Hasselt. Daarom organiseerde De Werkvennootschap samen met AWV, De Lijn en Hogeschool PXL een infomarkt op 22 oktober voor studenten, personeel van de onderwijsinstellingen en omwonenden. Bezoekers konden de plannen in detail bekijken en vragen stellen aan het studieteam.  

In het nieuws

Eerste stuk vrije busbaan geopend in Hasselt: “Zelfrijdende bussen op dit soort banen zijn geen toekomstmuziek meer”
Een elektrische Lijnbus heeft zondagmiddag de vrije busbaan tussen de Elfde-Liniestraat en de Voorstraat op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt uitgetest. De bedding werd aangelegd in sporenbeton, wat uniek is voor openbaar vervoer in Vlaanderen. Vanaf maandag 25 maart zullen alvast de reguliere buslijnen van De Lijn over de gescheiden busbaan op de verbinding tussen Hasselt en Maasmechelen rijden om vlotter op bestemming te geraken.
Lees verder
Werken voor eindhalte trambus aan Maasmechelen Terhills zijn gestart
In Maasmechelen zijn de werken gestart voor de eindhalte Terhills voor de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding (HOV) tussen Hasselt en Maasmechelen. De elektrische trambussen zullen er ook kunnen opladen via een zogenaamde pantograaf, een soort raakvlak aan de bovenkant van de trambus. Eind dit jaar zou de halte klaar moeten zijn en zouden ook de eerste elektrische trambussen moeten rijden.
Lees verder
Begin 2025 start aanleg vrije busbanen op campus Diepenbeek
Begin 2025 start de aanleg van vrije busbanen op de campus in Diepenbeek. Er komt een centraal halteplein, een nieuwe brug over de Demer en de toegangslaan wordt verkeersvrij gemaakt. De werken moeten tijdswinst opleveren voor het toekomstig ‘hoogwaardig openbaar vervoer’.
Lees verder

Cijfers

7
In totaal legden we in 2024 bijna 7 km vrije busbaan aan verdeeld over Hasselt, Diepenbeek en Genk. Dat is een zesde van het totale tracé.
115
Aan weerszijden van de vrije busbaan in sporenbeton op de Koning Boudewijnlaan werden niet alleen nieuwe fiets- en voetpaden aangelegd; we plantten ook 115 bomen aan.
8
In 2024 organiseerden we maar liefst 8 info- en participatiemomenten in Hasselt, Diepenbeek, Genk en Maasmechelen.