Het project
2024 is een scharnierjaar tussen het studiewerk en de realisatiefase. Binnen de contouren van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) is het studieteam het referentieontwerp aan het verfijnen. Dit met het oog op de aanvraag van de omgevingsvergunning. Ondertussen worden ook de nodige stappen gezet om de realisatie van het project op het terrein voor te bereiden.
Op 17 mei nam de Vlaamse Regering een belangrijke beslissing door de DBFM-overeenkomst groenlicht te geven. Hierdoor kan De Werkvennootschap op zoek gaan naar eensamenwerking met een aannemer om het project te realiseren. De aannemer staat in voor het ontwerp (Design), de bouw (Build), de financiering (Finance) én het onderhoud nadat het project is gerealiseerd (Maintenance).
Ook op het terrein zijn de nodige onderzoeken aan het gebeuren als voorbereiding op de realisatie. Archeologen zijn aan de slag gegaan voor het archeologisch onderzoek waarbij de bodem onderzocht wordt op archeologische artefacten. Landmeters zijn bezig met het uitvoeren van het grensonderzoek. Dit is van belang om het volledige tracé en de grenzen van de percelen juist te bepalen. Ook de milieukwaliteit van de bodem werd verder in kaart gebracht en het geotechnisch onderzoek werd gefinaliseerd.
De werken aan de fietssnelweg F45 tussen Oudenaarde en Ronse vorderen gestaag. Door de weersomstandigheden zijn de werken aan het deel tussen Oudenaarde en Maarkedal nog niet volledig afgerond, dit zal in het voorjaar van 2025 het geval zijn. Het studiewerk voor fase 2 (tussen Maarkedal en Ronse) zit in een afrondende fase en in 2025 zal de stuurgroep een beslissing nemen over het tracé.
Naar rondronse.beOok op het terrein zijn de nodige onderzoeken aan het gebeuren als voorbereiding op de realisatie. Archeologen zijn aan de slag gegaan voor het archeologisch onderzoek waarbij de bodem onderzocht wordt op archeologische artefacten. Landmeters zijn bezig met het uitvoeren van het grensonderzoek. Dit is van belang om het volledige tracé en de grenzen van de percelen juist te bepalen. Ook de milieukwaliteit van de bodem werd verder in kaart gebracht en het geotechnisch onderzoek werd gefinaliseerd.
De werken aan de fietssnelweg F45 tussen Oudenaarde en Ronse vorderen gestaag. Door de weersomstandigheden zijn de werken aan het deel tussen Oudenaarde en Maarkedal nog niet volledig afgerond, dit zal in het voorjaar van 2025 het geval zijn. Het studiewerk voor fase 2 (tussen Maarkedal en Ronse) zit in een afrondende fase en in 2025 zal de stuurgroep een beslissing nemen over het tracé.
