Fietsnetwerk

Binnen het programma Werken aan de Ring zetten we versneld in op verbeterde netwerken voor de verschillende vervoerswijzen. Die netwerken integreren en verbinden we met elkaar, zowel voor de actieve weggebruikers, als voor het openbaar vervoer en het gemotoriseerd verkeer. Zo rolden we ook in 2024 het fietsnetwerk verder uit, voor zowel recreatief als functioneel gebruik. Opvallend was de realisatie van niet minder dan 3 bruggen over drukke verkeersaders.

Fietssnelweg F29 en houten fiets- en voetgangersbrug F29K

Begin 2024 startten we ook in Leuven aan de F29. Een fietssnelweg die Brussel, via Tervuren en Bertem, met Leuven verbindt. Over het volledige traject staat veilig en comfortabel fietsen voorop. We voorzien maar liefst 3 bruggen en 2 tunnels om fietsers zoveel als mogelijk te scheiden van het kruisende autoverkeer.

Verder installeerden we in september een unieke houten brug over het Vierarmenkruispunt in Tervuren. De brug, bestemd voor fietsers en voetgangers, is volledig uit hout opgebouwd als een kokerbrug, wat uniek is in België. Het innovatieve kokerontwerp integreert een slim dak dat niet alleen de constructie beschermt tegen vocht, maar ook bijdraagt aan de dragende structuur. De 278 ton zware brug, gebouwd als een kokerconstructie, overspant maar liefst 67,5 meter zonder tussenpijlers.

Langste fiets- en voetgangersbrug
tussen Machelen en Zaventem (A201K)

Op de grens van het Vlaamse en Brusselse Gewest, vlak bij het hoofdkantoor van de Navo, bouwden we sinds december 2022 een indrukwekkende fietsbrug over de Leopold III-laan. In oktober 2024 werkten we de brug af. Met een afstand van 710 meter meteen de langste fietsbrug van het land.

Buurtbewoners maar ook heel wat werknemers uit de buurt keken reikhalzend uit naar de ingebruikname. De nieuwe brug verbindt de Harenweg in Zaventem rechtstreeks met de Sint-Stevens-Woluwestraat in Machelen en biedt zo een enorme verbetering op vlak van reisafstand en veiligheid.

Fietssnelweg F203

Tussen Brussel en Bertem creëren we een vlotte, groene verbinding dankzij de aanleg van fietssnelweg F203 langs de E40. Zo bieden we fietsers een vlot traject zonder veel hoogteverschillen en verminderen we zoveel als mogelijk gevaarlijke kruisingen met lokaal autoverkeer.

In 2024 richtten we verschillende kruispunten op het tracé in, waaronder het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Bosdellestraat en Waalsestraat in Sterrebeek en het kruispunt van de Blokkenstraat en de Dorpsstraat in Bertem. Door de heraanleg van de kruispunten creëren we een veilige en vlotte passage voor fietsers.

Ook schoven we een fietstunnel onder de drukke N3 en bouwden we een eerste fietsbrug over de lokale Tervuursesteenweg. In 2025 plaatsen we een tweede fietsbrug over de Hoekstraat (Konijnenpijp) in Kortenberg en werken we de fietssnelweg verder af.

Fietssnelweg F204

Fietssnelweg F204 loopt parallel met de E411. Het zo goed als vlakke traject van 9 kilometer biedt fietsers in de toekomst een veilige verbinding tussen de Waalse Gewestgrens en Brussel.

Sinds eind 2024 rijden fietsers vlot door in de buurt van de Esdoornenlaan en de Kersenbomenlaan. Ondertussen blijven we werken aan de uitbreiding van de fietssnelweg op de Vlierbeekberg richting Nieuwland. Vanaf de zomer van 2025 leggen we van de Joseph Kumpstraat tot aan het Waals Gewest een veilig en vlot traject aan langs de E411, via Maleizen.

Fietssnelweg F205

Vorig jaar werkten we de gloednieuwe fietssnelweg F205 langs de Terhulpsesteenweg (N275) in Hoeilaart volledig af. Het resultaat mag gezien worden: 2 kilometer comfortabel én veilig fietsen vlak langs het Zoniënwoud.

Behalve aan deze fietssnelweg werken we in Hoeilaart ook nog aan een nieuwe fietstunnel ter hoogte van het station van Groenendaal en aan een indrukwekkend ecoreacreaduct over de Ring vlak aan het Bosmuseum. Het einde van deze twee projecten is voorzien in 2025.

Fietssnelweg F2

In Dilbeek bouwen we volop aan de fietssnelweg F2 die langs de spoorlijn van Gent tot Brussel, via Melle, Wetteren en Aalst loopt. De fietssnelweg gaat langs verschillende treinstations, waardoor overstappen van de fiets naar openbaar vervoer kinderspel wordt. Doordat de fietsers het vlakke traject van de trein volgen, kruisen ze zelden het gevaarlijk autoverkeer.

In 2024 realiseerden we een fietsbrug over de Zierbeek bij het Castelhof, fietsstraten langs de Oosthoekstraat en Tenbroekstraat, en een traject door de weilanden tussen de Tenbroekstraat en de Vaartstraat. Het resterende deel, ter hoogte van de hoogspanningsmast aan de Vaartstraat, zal voorjaar 2025 worden opgeleverd.
Terug naar projectoverzicht