GPP Noord

Het noordelijke deel van de Ring rond Brussel, van Groot-Bijgaarden tot Sint-Stevens-Woluwe, is verouderd en toe aan een duurzaam nieuw hoofdstuk. De snelweg is onveilig, slibt vaak dicht en als voetganger of fietser is het moeilijk oversteken. Er is weinig plaats voor groen en de leefbaarheid voor omwonenden staat onder druk. Een grondige, toekomstgerichte herinrichting dringt zich op.

Het programma

Het programma Werken aan de Ring verbetert de mobiliteit en de leefbaarheid op én langs de Ring. Zo zorgen we voor veiliger verkeer, een vlottere doorstroming, minder sluipverkeer en meer ruimte voor natuur.

Op verschillende plaatsen rond de Ring wordt er vandaag al aan nieuwe infrastructuur gewerkt. Maar om de Ring echt toekomstbestendig te maken is er meer nodig.

Een periode van intensieve samenwerking en dialoog met talrijke belanghebbenden leidde in 2023 tot de indiening van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor het noordelijk deel van de Ring. In 2024 volgde het heuglijke nieuws dat de Vlaamse Regering dit GRUP definitief vastgesteld heeft. Dat betekent dat ook de uitwerking van de verschillende deelzones in een stroomversnelling geraakte het voorbije jaar.


 

Mijlpalen en resultaten

1
Definitieve vaststelling GRUP

In 2024 volgde de langverwachte definitieve vaststelling van het GRUP door de Vlaamse Regering. Nadat het GRUP in maart 2023 al voorlopig werd vastgesteld, ging het openbaar onderzoek van start. In januari 2024 volgde de principiële vaststelling vanuit de Vlaamse regering, een essentiële stap in het proces waarmee we de Ring willen klaarmaken voor een duurzame toekomst.  
2
Op weg naar een omgevingsvergunning voor projectzone Zaventem

2024 markeerde ook de start van een nieuwe mijlpaal: het indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag (OVA) voor het projectgebied zone Zaventem van Kraainem tot Machelen-Diegem. Dit projectgebied komt als eerste aan de beurt in het geheel van het noordelijke deel van de Ring.  
3
Roadshow in Machelen, Kraainem en Zaventem

Om de inwoners van de zone Zaventem te informeren over de plannen in de omgevingsvergunning en om hen voor te bereiden op het openbaar onderzoek, organiseerden we in juni 2024 een roadshow. Het concept? We gingen naar de mensen toe om hen te informeren over de plannen in de zone. Met behulp van een digitale VR-beleving konden ze de toekomst van de vernieuwde Ring ook zelf beleven.  

GPP Oost

In 2024 werd voor het knooppunt Groenendaal een voorkeursalternatief geselecteerd. Op basis daarvan is het ontwerp-GRUP opgemaakt en ter agendering voorgelegd aan de Vlaamse Regering.

Ook voor het knooppunt Jezus-Eik werd een voorkeursalternatief voorgedragen. Uit een informele adviesronde bleek echter dat bijkomend onderzoek nodig was ter onderbouwing van dat voorkeursalternatief. Dit onderzoek werd in de loop van 2024 uitgevoerd.

Voor de knooppunten Leonard en Vierarmen werd begin 2024 een intergewestelijke studie opgestart.  Omdat beide knooppunten in de nabijheid van het viaduct Herrmann-Debroux liggen en rekening houdend met de plannen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot de omvorming van die viaduct tot een stadsboulevard, brengt de studie de gezamenlijke effecten van deze nabijgelegen projecten in kaart. Het doel van de studie is te beoordelen of de combinatie van projecten leidt tot een aanvaardbaar toekomstbeeld en om eventuele milderende maatregelen te bepalen. Als uit de studie blijkt dat het geheel van de projecten een wenselijk eindbeeld oplevert, kunnen vervolgstappen worden gezet in de verschillende dossiers.
Terug naar projectoverzicht