Herinrichting knopen

De herinrichting van de Ring wordt aangepakt via geïntegreerde planningsprocessen. Dat doen we zowel voor de noordelijke als de oostelijke rand. Zo’n processen nemen heel wat tijd in beslag, maar enkele projecten zoals het Viaduct van Vilvoorde en bepaalde op- en afrittencomplexen pakken we versneld aan. In het afgelopen jaar werden heel wat stappen gezet richting de heraanleg van sommige knooppunten op de Ring rond Brussel.

Verkeerscomplex Hector Henneaulaan

In mei 2024, vierden we de realisatie van de nieuwe brug van de Hector Henneaulaan over de Ring tijdens een feestelijk openingsmoment. De brug was jarenlang een onveilig punt, veroorzaakte files en was in zeer slechte staat. De nieuwe brug is nu dubbel zo breed en zet sterk in op de veiligheid van alle weggebruikers.

Ook de doorstroming voor het openbaar vervoer en auto’s is merkbaar verbeterd. En dankzij een eigen ecopassage steken ook dieren nu veilig de Ring over. De aangrenzende groengebieden zijn toegankelijk gemaakt voor bewoners en werknemers uit de buurt en vormen een mooie buffer tussen de Ring en de woonbuurten. Niet enkel de aandacht voor de veiligheid voor alle weggebruikers én de natuur maken dit project uniek, ook de uitvoering in weervast cortenstaal is een primeur in België.

Meer info over dit project vind je op www.werkenaandering.be/henneaulaan.

SPI.R0 – herinrichting knooppunt R0 met A201

Na jaren van voorbereiding was 2024 het jaar om écht aan de slag te gaan met de verkeersknoop R0xA021. Op 7 juni ontvingen we de omgevingsvergunning voor de ombouw van de turbine fly-over naar een compacte Single Point Interchange (SPI).

De eerste jaarhelft stond volledig in het teken van de voorbereiding van de werkzaamheden: afspraken maken met de betrokken stakeholders - van de adviesverlenende instanties over de hulpdiensten tot Brussels Airport – tot het informeren van de buurtbewoners via infomarkten en deelnames aan jaarmarkten.

Eind september ging de sloophamer in het eerste brugdeel om plaats te maken voor de SPI. Sindsdien verlopen de werfactiviteiten aan een hoog tempo. De brug in de A201 is volledig verdwenen, net als een deel van de R22-tunnel onder de R0. De Ring rond Brussel is tijdelijk verplaatst om landhoofden, kolommen en het eerste deel van de Ringtrambus-tunnel te bouwen. Verder is er op het terrein vooral heel veel grond verzet om plaats te maken voor de verschillende bouwwerken. In 2024 gingen ook de eerste damwanden en funderingspalen de grond in. Ze vormen een stevig en veilig vertrekpunt om in 2025 te starten met de bouw van de in totaal 19 kunstwerken op het 67,83ha grote projectgebied.

Wil je meer weten over dit project, neem dan zeker een kijkje op onze website: www.spi-ro.be.

A8 – Halle

De kruispunten met verkeerslichten op de A8 in Halle veroorzaken dagelijks gevaarlijke verkeerssituaties en files tot op de Ring rond Brussel, wat sluipverkeer in het stadscentrum en omliggende woonwijken stimuleert. Sinds 2022 werken we aan een veilige en duurzame oplossing voor de A8, met focus op het traject tussen de Ring en het kanaal Brussel-Charleroi. Omdat in functie van de vergunbaarheid van elke van de uit het vooronderzoek weerhouden scenario’s een nieuw GRUP nodig bleek, werd in 2024 het proces tot opmaak daarvan gestart en de startnota opgemaakt. De Vlaamse Regering keurde in dat kader op 31 mei 2024 de opstart van de procedure tot opmaak van een GRUP ‘landschappelijke inpassing van de A8’ goed. Van eind juni tot begin augustus liep over deze opstart een publieke raadpleging. In het najaar van 2024 werden de ontvangen inspraakreacties en adviezen verwerkt.   

Een actuele stand van zaken van het project vind je op www.werkenaandering.be/a8.
Terug naar projectoverzicht